keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Kookospähkinöitä

"Tässä mulla on ( didii)
 laitan riviin kaikki pähkinät (pumpum)
Suuret, pienet ja pääsi kokoiset.."
 
Suuressa ruokakaupassa oli muutaman päivän ajan ollut euron päivät. Hedelmiä, vihanneksia, pakaste tuotteita, juustoa, lihaa ym.. Käytiin sitten viimeisenä tarjouspäivänä hakemassa vähän "varastoon" sapuskoja. Hedelmä osastolta löytyi läjäpäin karvaisia kookospähkinöitä, mitä ei olla ikinä syöty. Napattiin yksi pussiin kokeiltavaksi avata ensimmäisen kerran ja miltä sisältö maistuu.
 
Napattiin netistä pikainen ohje, kookoksen avaamisen. Jotakuinkin se meni näin;
 
 
Kookospähkinän toisessa päässä on kolme silmää, joista yksi on pehmeä. Kokeiltiin tukevalla veitsen terällä, mikä silmistä antaa periksi.Työnnettiin veitsen terää hiukan matkaa silmään. Kaivettiin reikää, hieman isommaksi, jotta saataisiin kookoksen nesteet valumaan helpommin ulos.
 


Sitten alkoi varsinainen avausvauihe;  Pähkinä poikittain eteensä kohden. Tukeva veitsi ja alettiin napautella varren lappeella pähkinää keskeltä. " Päiväntasaajan kohdalta". Kierretään pähkinää ympäri ja naputeltiin muutama isku sarjoissa, koko ympärysmitan alusta loppuun. Napautuksen voima vastaa vähän samaa kuin löisit nyrkillä kämmeneen. Eli ylimääräistä voimaa ei tarvita. Olisi pitänyt mennä n. kaksi ja puoli kierrosta siihen että pähkinään tulee halkeama. Meillä ei tapahtunut mitään, vaikka kuinka napauteltiin ja lopuksi jo hakattiin vasarallakin.. :D


 
Mitään ei tapahtunut hetkeen. Pähkinä on kova kuin kivi. Mies rupes sahalaitaisen veitsen avulla "sahaamaan" pähkinän kuorta ja napautteli vielä kierroksia. Lopulta pähkinä alkoi napautusten aikana kuulostamaan ontolta, ja kuoreen ilmeistyi halkeama.


Ja voila! Muutama napautus vielä koko kookoksen ympäri ja aukesi kauniisti kahtia. Vaikka hieman enemmän sitä koputeltiinkin. Taidettiin pöydän kulmaankin kopauttaa. :P


Mä en muuten tykännyt sitten yhtään, kookoksen "maidosta". Se ei kylläkään maistunut miltään, mutta silti se oli niin oudon makuista. Maistettiinkin kookoksenlihaa, eikä se kyllä ollut mun makuun yhtään. Hyi! Mies tais nakertaa sitä vähän, ja tokas siihen " Kyllä mä tätä söisin, jos autiollesaarelle joutuisin". :D Ehkä siinä vaiheessa itsekkin söisin, jos mitään muuta ruokaa ei oliskaan.

Ootteko te maistaneet kookospähkinää?


2 kommenttia:

  1. Jätettiin tuoreet kookokset kauppaan juurikin ton vaivalloisen avaamisen vuoks. :D Mut mun tulee korvattua tosi monessa ruuassa ruokakerma kookosmaidolla, mä tykkään sen mausta! Mulla on myös purkki kylmäpuristettua kookosöljyä, mä en tosin käytä sitä ruuanlaittoon vaikka tuoksu taivaallisen hyvä onkin, mä laitan sitä hiuksiin! :)

    VastaaPoista